Geïnspireerd door zijn vader, die s ’avonds aan zijn bed liedjes voor hem speelde, begon Jim toen hij 6 was gitaar te oefenen. Na de middelbare school studeerde hij verder aan het conservatorium in Amsterdam. Hier leerde hij zijn stem te gebruiken en verbeterde hij zijn gitaarspel. In de zomer maanden trok Jim door Europa en Amerika. Hij ontwikkelde een talent om een publiek aan te trekken op vrijwel ieder plein in iedere stad. Regelmatig stond er tot 350 man de straatmuzikant te bewonderen. Door zijn camper te gebruiken als een rijdende woning, wist Jim rond te komen van de munten uit zijn gitaarkoffer. Keep it Fresh!Door de technologie van deze tijd kan je tegenwoordig naar alles luisteren wat je wilt en waar je wilt. Het unieke van het theater is dat je iets ziet wat alleen daar op dat moment plaatsvindt; je koopt een kaartje, maar eigenlijk koop je een ervaring. Jim van der Zee ziet de waarde en de schoonheid daarvan in. Tijdens deze voorstelling doet hij er alles aan om die ervaring zo uniek mogelijk te maken en alles te geven wat hij in zich heeft. De perfectie zit in de imperfectie van het moment. Let's keep it fresh!
Jim van der Zee realiseert zich steeds meer dat de waarde van hetgeen hij doet, ligt in het moment. Als hij zingt, voelt hij iets bij het liedje en dat gevoel wil hij delen met de luisteraar. Het is een momentopname. Hij associeert zich meer met de schilder die binnen een paar uur of paar minuten een schilderij maakt of de jazzmuzikant die een solo speelt, dan met de architect die maanden sleutelt aan het beste ontwerp of de filmregisseur die jaren bezig is met een film. Herhaling, reproduceren of kopiëren kunnen het oorspronkelijke gevoel van het maken van een liedje ontnemen. Je kunt dat voorkomen door óf het liedje elke keer anders zingen óf elke keer een ander liedje zingen. De uitdaging ligt voor Jim dan ook in zijn optredens; elk optreden moet nieuw zijn, fris. In ‘Keep it fresh’ zal Jim per week bepalen wat hij gaat zingen en met wie hij op het podium zal staan. Soms zal dit alleen zijn, waarbij hij de vrijheid neemt om te zingen wat hij voelt op dat moment. Andere keren zal hij mensen meenemen, een band, een zangeres, een begeleider, waardoor er weer iets compleet nieuws zal gebeuren.
0 Comments
Ik was erbij! Een mooie uitspraak, maar waarbij dan? Nou, bij die voorstellingen van ROES en Ruth Elings toen ze nog niet zo bekend waren, maar wel al supergoed! Dit zou een uitspraak van jezelf kunnen zijn over 5 jaar wanneer de dames in een grote theaterzaal staan waar je 80 euro voor een kaartje moet betalen. Grote artiesten beginnen ergens bij een klein podium, een klein theater als ze nog geen bekendheid hebben, maar wel al alle kwaliteiten als je nog maar net van de kleinkunst academie afkomt. Blij en trots ben je dan als je kunt zeggen, "ik was erbij die ene zinderende avond met 2 voorstellingen in theater De Admiraalszaal in Geertruidenberg aan het begin van hun carrière" En vandaag heb je die kans om erbij te zijn. 2 voorstellingen vanavond op 1 avond! En dat voor slechts € 13,50... Mis je het niet? Bestel nog snel je kaartje via deze LINK Komende vrijdag 2 voorstellingen op 1 avond! "We Zullen Wel Zien Waar We Terecht Komen" van ROES en "TOBBEN" van Ruth Elings Een avond vol nieuw kleinkunst talent! Roes en Ruth Elings spelen hun debuut-voorstellingen en hun programma’s vullen elkaar perfect aan. Geniet van de nieuwe generatie theatermakers! Roes speelt ‘We zullen wel zien waar we terechtkomen’ In 1861 reisde Alexine Tinne als eerste vrouwelijke ontdekkingsreiziger door de Sahara. Ze stuit op existentiële thema’s en wordt meer dan ooit geconfronteerd met haar verleden. Ondanks dat de wereld destijds nog volledig anders was, zijn de thema’s waarop ze stuit verrassend actueel. Want, kun je verantwoordelijk worden gehouden voor de daden van je voorouders? En kun je het ooit goed doen? Roes bestaat uit Judith Oosterwijk (1998) en Sophie Laurence (1998) en wanneer Roes iets maakt, weet je zeker dat de rauwe randjes opgezocht zullen worden. De muzikale voorstelling is zowel sprankelend als spraakmakend en gaandeweg zal jij je net zo in – de toch niet zo onbevreesde – Alexine gaan herkennen als Judith en Sophie hebben gedaan. Je zou de voorstelling bijna als persoonlijk kunnen gaan bestempelen, maar misschien komt alles daar wel op neer. Ze zingen over je eenzaam voelen te midden van honderd kamelen, bidden tot een God waar ze niet in geloven en vermengen het heden en verleden, want wat doet Thierry Baudet ineens in die voorstelling? ** Ruth Elings speelt TOBBEN Ruth Elings werd in 1995 geboren in een klein dorpje midden in de Betuwe. Al dromend over een toekomst in de grote stad begon daar haar liefde voor muziek. Nu woont ze in die grote stad en staat ze aan het begin van een heel nieuw avontuur: haar eigen liedjesprogramma’s maken. Tijdens haar Conservatoriumstudie is Ruth begonnen met het schrijven van haar Nederlandstalige repertoire. Met voorbeelden als Annie M.G. Schmidt, Wim Sonneveld en Yentl en de Boer combineert ze haar muzikaliteit met scherpe en grappige teksten. De liedjes uit haar nieuwe programma bleken één gemene deler te hebben: ze zijn uit tobben ontstaan. Haar ietwat wereldvreemdheid zorgt voor een frisse blik op onze manier van leven, de karakters die rondlopen op deze wereld en natuurlijk de wereld zelf. Ruth is in haar onschuld ontwapenend en laat haar publiek tijdens haar voorstelling lachen en soms een beetje huilen, maar zorgt er altijd voor dat je met een heel fijn en gelukkig gevoel het theater verlaat. TOT VRIJDAG! |
NieuwsHet laatste nieuws over de Admiraalszaal vind je op deze pagina's Categorieën
All
Archieven
May 2024
|